donderdag 22 mei 2014

Vogelen in Azerbeidzjan

Nadat we Georgië bezochten in 2012 en Armenië in 2013 gingen we dit jaar vogelen in Azerbeidzjan.  Gisteren 21 mei waren we aangekomen op de Heydar Aliyev International Airport van dit  grootste en dichtst bevolkte land in de Kaukasus. Ons hotel, het Araz Otel lag langs een drukke straat met 8 rijvakken (!) in Bakoe, de hoofdstad van dit land.

Deze morgen, dag 2 dus van onze reis, begon onze tiendaagse trip door dit land. We reden met ons Mercedes-busje naar het zuiden. In Gobustan, onze eerste halte, fotografeerde ik een eerste vogel: een kuifleeuwerik. We bezochten het bezoekerscentrum aldaar en wandelden achteraf langsheen de rotsen waar zo'n 6000 rotstekeningen een periode van 40.000 jaar beslaan. Dit reservaat werd in 2007 door de UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

Please click on the image for a larger view!

Kuifleeuwerik

Gobustan - bezoekerscentrum

Gobustan

Rotstekeningen: de dansers

Rotstekeningen: het vee

Vandaar ging het naar het Shirvan National Park, gelegen op zo'n 100km ten zuiden van Bakoe. Aan de ingang kregen we een begeleider mee en over een modderige weg moesten we zo'n 10 km rijden door een steppengebied waar vele kropgazellen wegstoven voor ons busje. Eenmaal moesten we na een slippertje uitstappen en diende onze chauffeur zijn beste rijkunsten boven te halen om ons terug op het juiste pad te brengen. Na een langdurende rit te wijten aan de lage snelheid, bereikten we een hooggelegen uitkijkterras waar we lang over rietvelden en waterplassen juist naast de Kaspische Zee zochten naar vogels van allerlei pluimage. Tientalle kleine torenvalken vlogen op en af, maar we zagen ook sternen, purperreigers, ijsvogels, witoogeenden, grote karekiet, enz ...

Kropgazelle

Kleine torenvalk

Purperreiger

Spreeuw

In de vooravond kwamen we aan in het hotel van het Olympische Centrum van de stad Salyan. Het avondmaal werd dan weer buiten genuttigd bij de geluiden van vele vogels: groene spechten, wielewalen, edm.

Het Kura Hotel

Gezellig buiten tafelen

Terug in het hotel werd de lijst van de waargenomen soorten opgemaakt. We noteerden naast deze die hierboven afgebeeld staan ook nog woudaap,kalanderleeuwerik, bonte en izabeltapuit, steppeklapekster, roodkopklauwier, rosse waaierstaart, witwang-, zwarte en witvleugelstern, we hoorden de dwergooruil en kwamen zo tot een totaal van 71 soorten voor onze eerste dag.

Please click on the image for a larger view!