woensdag 5 maart 2014

Een glooiend landschap

Als je op de E40 rijdt van Brussel naar Luik zie je aan de rechterkant een glooiend landschap met weinig bewoning voorbij schuiven. Het is een opeenvolging van bewerkte velden en akkers met enkele weiden.  Juist voorbij de afrit Bertem zie je het plateau van Leefdaal, dan passeer je Heverleebos, en na Bierbeek rij je op grondgebied van Hoegaarden met het plateau van Outgaarden. Iets verder zit je al in WalloniĆ«.

Dit uitgestrekte landschap trekt natuurlijk veel roofvogels aan. Bijna bestendig zweven boven die plateaus buizerds maar ook kiekendieven. Ik zag er al zowel de bruine, als de blauwe en de steppenkiekendief! Op het hoogste punt van die plateaus heb je een vrij zicht over 360°!

Blauwe kiekendief

Vandaag zweefde een blauwe kiekendief (een vrouwtje of een juveniele vogel?) over het plateau van Leefdaal. Al vlug werd hij/zij gemobd door een zwarte kraai tot hij/zij het op de heupen kreeg en door een handig manoeuvre zelf deze vogel kon wegjagen. Mooi om volgen.

Enkele minuten later vlogen er drie buizerds boven mijn hoofd. Ze speelden met elkaar en riepen bestendig. Ook de "witte" buizerd was van de partij. Die had ik al eerder gefotografeerd. Ik concentreerde me nu op een ander exemplaar.


Twee maal dezelfde buizerd

Maar ook kleine zangvogeltjes trokken mijn aandacht. In een struweel zaten tientallen geel- en rietgorzen. Tussen deze vogeltjes in zat hier en daar ook een ringmus!

Geelgors

Rietgors

Ringmus

Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten