woensdag 12 februari 2014

Het verlaten dorp Doel

Mijn omzwervingen (als je mijn uitstapjes zo mag noemen) brachten me vandaag in de omgeving van Doel.  Ik zag immers regelmatig interessante waarnemingen van allerlei vogeltjes in het noorden van deze gemeente. Daar moest dus een mooi vogelgebied liggen. Ik dus op ontdekkingstocht.

In plaats van rechtstreeks naar die Scheldepolders te rijden nam ik rechtsaf het verlaten dorp binnen. Een waarschuwingsbord zei me dat ik de verlaten huizen niet mocht betreden en dat ik de weinige bewoners niet mocht storen noch lastig vallen! Ik stopte in verlaten straten, nam foto's, probeerde mij de problematiek van deze gemeente terug voor de geest te halen. Toen ik later terug thuis was, las ik deze interessante tekst op Wikipedia.

Na mijn bezoek reed ik dan in de richting van het gehucht Ouden Doel. Langs weerszijden van het smalle weggetje liggen achter een hoge dijk, natte weiden die honderden vogels aantrekken. Ik zag vele brandganzen, smienten, wilde eenden, wulpen, slob- en bergeenden, kuifeenden en pijlstaarten. Neen, geen nonnetje en op de Schelde zelf geen roodkeelduiker waar ik op gehoopt had.

Deze keer dus geen foto's van vogels maar wel van de imposante koeltorens van de kerncentrale van Electrabel en van de verlaten huizen in dit eens zo liefelijke polderdorpje aan de Schelde.









Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten