woensdag 18 december 2013

Terug naar Averbode

Bij mijn eerste wandeling in de bossen van Averbode had ik gezien dat aan de andere kant van de steenweg er nog een mooi natuurgebied lag, dat zeker uitnodigde tot een wandeling. Vandaag ging ik dat ook dus bezoeken. Trouwens ... er werden daar regelmatig kruisbekken gemeld en soms werd er ook wel eens een klapekster gezien.

De zon scheen toen ik over de zandvlakte stapte maar toen ik de eerste vogels hoorde zingen aan de rand van het dennenbos en die dan ook hoog in de kruinen ontdekte - het waren 3 goudhaantjes - was de zon verdwenen en vogels fotograferen zat er niet meer in. Toch ging ik op zoek naar andere vogeltjes.   Het was pas na een lange wandeling doorheen de bossen dat ik, terug op de zandvlakte, een vlucht vogels vrolijk hoorde kwetteren. Ik volgde ze met mijn verrekijker en zag waar ze zich neer zetten in de toppen van de dennen. Het waren kruisbekken! Zestien telde ik er.

Toen ze wegvlogen en ik rond keek zag ik mooie paddenstoelen langs de bosrand staan. Ik kreeg er zin in deze te fotograferen (eerst met mijn  500mm-lens en daarna met mijn Ixus), ik vergat de vogels en nam op mijn terugweg enkele natuurfoto's. Die zie jullie hieronder.

Please click on the images for a larger view!

Met mijn Sigma 500mm-lens


Met mijn IXUS op 4,3 mm








Na de middag reed ik nog via de Demerbroeken in Testelt - waar ook niets te zien was naar de plateau van Leefdaal. En daar nam ik onderstaande foto ... bij gebrek aan andere onderwerpen.


Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten