maandag 9 december 2013

Kleine rietganzen

Elk jaar vluchten de kleine rietganzen voor het barre weer in het hoge Noorden en komen ze afgezakt naar "onze" contreien: naar Knokke (in het Zwin), naar Damme en naar de weiden van Zuienkerke, Vlissegem, Klemskerke, Stalhille, Oudenburg en Bredene.

Kleine rietgans

Kleine rietgans


Deze middag hield ik even halt in de Duiveketestraat om ze te bewonderen en te fotograferen. Ze zaten met zijn 1000 samen op een stoppelveld om te fourageren. Ik nam enkele foto's en plots zag ik een exemplaar met een nekring. De letter E was gemakkelijk leesbaar maar om de 2 andere (een cijfer en een letter) te kunnen lezen moest ik wat geduld hebben. Pas nadat het beestje gedaan had met alle pluimen glad te strijken was ik zeker: het was de kleine rietgans met blauwe halsring E4Y.



Nu kan men deze waarneming online invullen en dan krijgt men onmiddellijk de levensloop van dit dier te zien. Deze gans werd geringd op 30/03/2005 in Denemarken. De winter 2005/2006 bracht ze door in de omgeving van Vlissegemput. In februari 2006 zat ze al terug in Denemarken en in april werd ze gezien op Spitsbergen (78°N). Sindsdien brengt ze elke winter door op de velden van Vlissegem, Klemskerke, Bredene (51°N). En telkens gaat ze terug om te broeden naar Noorwegen. Nee, niet meer naar het verre Spitsbergen maar wel in het noorden van Noorwegen (69°N). Ze heeft er al wat kilometers en vluchturen opzitten, de afstand enkel is telkens zo'n 2000 km!


Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten