zondag 24 november 2013

Grootbroek in SAR

De titel heeft voor insiders geen geheim, voor leken echter betekent die niet veel. SAR staat voor Sint-Agatha-Rode, een dorp in Vlaams-Brabant, deelgemeente van Huldenberg die zelf paalt aan Overijse, Tervuren, Oud-Heverlee en Waals-Brabant (Nethen en Pécrot).

Het Grootbroek is een laaggelegen broek in de Dijlevallei met moerassen en vijvers en ligt aan de oostgrens van Sint-Agatha-Rode.

Daar was ik dus deze morgen, welbepaald in de uitkijktoren over het Grootbroek, op de tweede verdieping.



Het was rustig op het water. Twee knobbelzwamen sliepen nog, de krak-, tafel-, berg-, slob-, kuif- en wilde eenden waren aan het fourageren. Twee nijlganzen landden tussen de meerkoeten en waterhoentjes op de linkervijver. Plots zag ik een bever overzwemmen in de rechter vijver, terwijl een ijsvogel wegvloog over het water. Die moet dicht tegen de toren gezeten hebben.

Maar mijn aandacht ging vooral naar het licht dat scheen tussen donkere wolken en het geheel in een mystieke sfeer dompelde. Met mijn kleine fototoestel legde ik dit vast.





Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten