woensdag 20 november 2013

Gebouwen in Brussel

Deze morgen moest ik voor een boodschap in hartje Brussel zijn. Ik nam de metro in het station Roodebeek en stapte - na een overstap in Kunst-Wet - af in "den Botaniek". Kruidtuin is de Nederlandse naam van dit metrostration maar iedereen zegt "den Botaniek".

Van bij het buiten komen viel me onmiddellijk de Financietoren op. Nu ja, je kan er niet naast kijken. Met zijn 144m staat dit gebouw 2de op de lijst van de hoogste gebouwen van Brussel. Aan de andere kant van de straat, de Pachecolaan,  is Belfius gehuisvest in een gebouw die bijlange niet zo hoog is. De weerkaatsing van dit laatste in de hoge toren fotografeerde ik.


Wat verder in de Pachecolaan passeerde ik het stationsgebouw van Brussel-Congres. Bestaat die halte nog? Stappen daar nog pendelaars uit de trein? In elk geval het stationsgebouw was open.


Wat verder in de Berlaimontlaan staat het imposante gebouw van de Nationale Bank van België. Zou onze goudvoorraad daar liggen? Ik ben er wel zeker van dat ik gefilmd ben tijdens het fotograferen. Moest er nu iets gebeuren in de bank dan staat de staatsveiligheid binnen de kortste keren aan mijn deur.


Via de vele trappen in de Komidiantenstraat - Brussel is zoals Rome op 7 heuvels gebouwd - kwam ik op het Martelarenplein waar in het midden het monument voor de martelaren - die sneuvelden bij de Belgische revolutie in 1830 - staat en waar vele komedianten hun werkplek hebben, inzonderheid de Vlaamse Regering die nog wel eens de Vlamingen die in Brussel wonen, durft vergeten!


Achter het gebouw staat de Inno - herinner jou de brand in de Innovation in 1967 - en die geeft rechtstreeks toegang tot City 2, het grootste stedelijke shopping center van België met zijn 51.000 .



Ik liep er rap door. Er is daar immers naast enkele eetgelegenheden (meestal van fastfood) en damesboetiekjes niet zo veel te zien (voor mannen). Toch stak ik mijn neus even binnen in de FNAC. Vlug keek ik even naar hun aanbod van Canon-lenzen. Zijn die daar duur zeg! Ik onmiddellijk naar buiten, de straat op. Vooraleer de metro te nemen in het station Rogier nam ik bovengronds nog een foto van de plaats waar eens aan de "Place Rogier" een multifunctioneel torengebouw stond bekend in de volksmond als de Martini-toren. Deze werd in 2006 afgebroken om plaats te maken voor de Rogiertoren (137m hoog en 3de hoogste gebouw in Brussel) die enkel gebruikt wordt door … Belfius!
Op de foto zie je links achter het hotel Crowne Plaza deze toren en rechts staat het zwarte "Convent Garden", een kantoorgebouw in gebruik door Europa met een hoogte van 100 m en voor een recordbedrag van 300 miljoen euro verkocht aan een Engelse investeringgroep.



Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten