zondag 29 september 2013

Gildendag te Oudenaarde

Vandaag verzamelden te Oudenaarde zo'n 900 handboogschutters en sympathisanten voor de 11de Gildendag ingericht door de Federatie van de Vlaamse Historische Schuttersgilden (FVHS).

Als lid van de Koninklijke Handbooggilde Sint-Sebastiaan Oudenaarde kon ik niet afwezig blijven. Alhoewel ik nu niet meer deze nobele handboogsport actief beoefen heb ik in het verleden toch enige faam verzameld door me keizer van het Verbond Zuid-Oost-Vlaanderen te schieten in 1974 en 1993.

Na de "Gildemis" in de Sint-Walburgakerk - het was lang geleden dat die zo vol zat - opgeluisterd door het koor "Amaranthe" werd er een optocht gehouden door het historisch stadsgedeelte van onze geboortestad. Om jullie een idee te geven van de pracht en praal van deze stoet zet ik hieronder enkele foto's. Naar mijn Facebook-stek heb ik 125 foto's geĆ¼ploaded!





Onze gilde vierde vandaag tegelijkertijd haar 585ste verjaardag. We hebben inderdaad de bewijzen dat onze gilde opgericht werd in 1428! Veel is echter in de loop der tijden verloren gegaan en onze gildebroeders liepen dus niet zo historisch uitgedost als vele andere gilden in de optocht.




Maar ... het is wel dank zij onze gilde en in het bijzonder dank zij onze hoofdman Johan dat deze organisatie in Oudenaarde plaats vond. De vele horecazaken rond de Grote en Kleine Markt  zullen het geweten hebben.

Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten