woensdag 21 augustus 2013

Sint-Agatha-Rode

Sint-Agatha-Rode is een deelgemeente van de gemeente Huldenberg in de provincie Vlaams-Brabant. Deze gemeente ligt op de taalgrens en is in Vlaanderen omgeven door Tervuren, Overijse en Oud-Heverlee.

Aan de oostgrens van Sint-Agatha-Rode ligt in de Dijlevallei een laaggelegen broek (=een toponiem voor een moerassig land), Grootbroek genaamd. Het heeft het statuut van "Natuurgebied met wetenschappelijk waarde". Er staan twee kijkhutten die uitgeven op de vijvers. Een kijkhut heeft twee verdiepingen.

Toen ik er aan kwam deze morgen stonden er al verschillende wagens. Druk dus, hoogstwaarschijnlijk in die hoge kijkhut. Ik ging dus naar de andere hut en daar was niemand. Ik keek uit over de grote vijver. Ver weg zaten tientalle nijlganzen, wilde eenden, Canadese ganzen, ik zag een aalscholver, twee grote zilverreigers en verschillende blauwe reigers. Een valkachtige vloog over ... ik kon deze niet determineren.

Kleine vijver

Achter mij, op de kleine vijver hoorde ik geritsel en ik zag een woudaapje naar een struik vliegen om er op een tak neer te strijken. Vliegensvlug nam ik enkele foto's. Hij vloog plots terug op en ging het riet in. Ik zag de vogel niet meer tot hij terug opvloog en links van mij terug wat riet invloog. Ik was hem kwijt maar op dit moment kwam een ijsvogeltje bidden boven het water. Drie foto's nam ik aan hoge snelheid en het verdween terug over het riet. Ik wachtte nog geruime tijd ... nodeloos ...


Woudaap
IJsvogel

Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten