zondag 16 juni 2013

Rondom Het Vinne in Zoutleeuw

Deze morgen heb ik genoten van een lange wandeling in het provinciedomein Het Vinne in Zoutleeuw (Vlaams-Brabant). Daar bevindt zich het grootste natuurlijke binnenmeer van Vlaanderen. Het is een echt paradijs voor natuurliefhebbers met een enorme diversiteit aan watergebonden fauna en flora.

Eerst beklom ik de nieuwe uitkijktoren. Honderden meeuwen vlogen heen en weer over het uitgestrekte meer. Sommige zaten nog te broeden, andere hadden reeds uit de kluiten gewassen jongen. Veel futen met hun gestreepte kleintjes die al te groot waren om nog op de rug mee te varen en ook wilde eenden, kuifeenden, grauwe ganzen, Canadese ganzen, aalscholvers, meerkoeten en waterhoentjes en hun resp. kroost bevolkten het water.

De nieuwe uitkijktoren

Ik wandelde dan verder, langs de oever, kijkend en luisterend. Ik zag en/of hoorde de Cetti's zanger, de tjiftjaf, de bosrietzanger, de kleine karekiet, de zwartkop, de spotvogel, de tuinfluiter, de rietgors, de grasmus, de winterkoning, de heggenmus en de witte kwikstaart.

Op het water bloeide de gele lis, de gele plomp, de witte waterlelie. Al dan niet verscholen in het riet zag ik vele nesten van kokmeeuwen. Hoeveel zouden er daar broeden? Honderden? Tegen de duizend? Zeker!

Witte waterlelie

Gele plomp

Groene kikker

Kokmeeuw

Kokmeeuw

Het Vinnemeer


(Please click on the images for a larger view!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten