zondag 24 maart 2013

IJskoude NFBO-uitstap

Deze morgen waren de leden van de NFBO vroeg uit de veren. Althans de moedigsten onder hen: Michel, Yves, Ludo en ik. We kwamen samen om 6.30u aan Groenwaecke, het bezoekerscentrum van de Uitkerkse Polder. Het had de avond voordien nog wat gesneeuwd en een ijzige strakke wind deed de gevoelstemperatuur ver onder nul dalen. We besloten vanuit de wagen te fotograferen: het was niet doenbaar te voet de polder in te trekken.

Ook de vogeltjes hadden het koud. er was weinig te zien, laat staan te fotograferen. De hemel was nog steeds grijs, het licht schaars. Hier en daar nam ik een foto maar later belandden die allemaal in de "prullenmand". Het was pas rond negen uur dat er licht voldoende was om een deftige foto te maken.

Op de grote plas aan de Kuiperscheeweg zaten een 16-tal lepelaars. Om ze te kunnen fotograferen stond ik in de opening van de deur van mijn wagen. Zo stak ik boven het hoge riet uit.




Een bruine kiekendief kwam even over de plas gevlogen en dook het riet in. Of hij iets kon verschalken weet ik niet, ik zag deze niet meer terug! Ondertussen vlogen een groot aantal eenden op, waaronder deze pijlstaarten.




Daarna reed ik nog even naar de verste vogelkijkhut, zoals ze daar zeggen "noast tzwienekot"! Ik had geluk: tussen de vele smienten zaten ook enkele grutto's, vermoedelijk 3 ijslandse grutto's - waarvan er een kleurringen aan zijn poten had - en enkele tureluurs.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten