donderdag 17 januari 2013

15 cm sneeuw

Een hevige sneeuwvlaag had maandag het ganse land bedekt met wel tot 15 cm sneeuw. Op woensdag reed ik alleen naar Bredene. De wegen lagen er goed bij maar in de Koerslaan en binnen Zeebos reed ik zeer langzaam op de dikke laag sneeuw. 's Avonds moest ik nog naar Brugge voor een bestuursvergadering van Mergus. De mist kwam gevaarlijk opzetten en ik vreesde voor de terugrit. Maar deze vrees was ongegrond: om middernacht was alle mist verdwenen en ik kon gerust naar Bredene rijden.

's Anderdaags op 17 januari was het rustig grijs weer met af en toe een straaltje zon en ik ging even kijken in Oostende aan de Oosterdam. Aan het Fort Napoleon ontmoette ik de valkenier die in opdracht van de stad Oostende zieke konijntjes kwam vangen met zijn havik. Ik mocht deze van dichtbij fotograferen.



Wat verder in de duinen van de Halvemaan was er een invasie van de familie Turdidae! Koperwieken, kramsvogels, zanglijsters en merels fourageerden alle door elkaar, soms eens ruzie makend voor een insectenlarve, soms de graspiepers verjagend die te dicht kwamen.







Vooraleer naar huis te rijden keek ik ook nog vlug even over de Spuikom van Oostende. Enkel een vrouwtje middelste zaagbek zat dicht genoeg bij de oever om er een foto te kunnen van nemen. De rest zat ver weg en het was te koud om mijn telescoop op te stellen. Ik reed vlug naar huis voor een warm soepje!



In de namiddag ging ik even polshoogte nemen in de Uitkerkse polders. Er was weinig of niets te zien op een eenzame wagen na die na een stuurfout van de driver in de gracht beland was.



Rond 15u30 zag ik in de Drijfstraat plots een velduil. Ik parkeerde de wagen en stelde mijn 600mm-lens op. Ik nam zo'n 200 foto's van deze jagende vogel bij te weinig licht.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten