woensdag 31 oktober 2012

Weiden Pompje

Ook op woensdag was ik op stap, kwestie van het af te leren :-) De Weiden Pompje zijn nog steeds een van de betere natuurgebieden in de Mergus-regio. Rondom de antennes van onze nationale marine liggen rietvelden, drassige weiden, waterplassen die veel vogels aanlokken. Wat verder staat - naar de vaart Oostende-Brugge toe - een kapelletje te ere van O.L.V. van 't Pompje. Komt de naam "Weiden Pompje" daarvan?

In een doodlopend straatje werd ik links voorbijgetoken door een torenvalk - ik reed zeer traag en dus geruisloos - en die ging zich vlak voor mij in een struik zetten. Minuten lang keken we elkaar in de ogen. Ik opende zelfs mijn deur en mocht uitstappen zonder dat hij één vin bewoog (hier is "veer" toepasselijker). Na een paar full frame foto's maakte ik zelfs een filmpje van deze jongeling! Die krijgen jullie later wel eens te zien ...



Nadat hij opgevlogen was - ik hield het langer vol dan hij - zocht ik verder de velden af. Honderden spreeuwen kwamen zich kwetterend neerzetten op een pas geploegd veld. Hun pluimen schitterenden in de zon.



En juist voor ik naar huis reed zag ik nog een rare vogel in de ondergaande zon: een Indische gans. Zoals de casarca van gisteren is dit beestje ook een exoot en hoogstwaarschijnlijk ook ontsnapt uit een collectie. Maar al bij al, met zijn twee kopstrepen, is dit best een mooie verschijning.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten