donderdag 22 november 2012

Buizerd vs. Ruigpootbuizerd

Deze morgen ben ik wat gaan rondtoeren in de weiden van Stalhille (deelgemeente van Jabbeke) en Ettelgem (deelgemeente van Oudenburg). Het was er uitermate rustig. De plassen van de Schorreweiden lagen er verlaten bij en in de weiden van 't Pompje zat er enkel nog een roodborst te roepen en vlogen 4 vinken op.



Plots kwam een grote vogel recht op me aangevlogen. Ik herkende deze niet maar zag wel onmiddellijk dat het iets speciaal was.



Na een "touch & go" op de luchthaven van Oostende vloog hij na een paar minuten terug over mijn hoofd. Ondertussen weet ik dat het de Lockheed C-130H Hercules met inschrijving G-781 was van De Koninklijke Nederlandse Luchtmacht.



Alle gekheid op een stokje: 'k zie liever een roofvogel overvliegen dan zo'n gevaarte! Ik werd wat later op mijn wensen gediend: een buizerd zat op een boomstronk en toen ik voorzichtig naderde bleef hij rustig zitten. In elk geval lang genoeg om dit portret te kunnen maken.



In de namiddag pikte ik M. op en samen reden we naar Nederland, meer bepaald naar Retranchement (deelgemeente van Sluis) met de bedoeling daar een ruigpootbuizerd te vinden. Lang moesten we niet zoeken. Een adult mannetje vloog op en ging jagen in de richting van Cadzand. Even verloren we de vogel uit het oog en toen we in de richting waarin hij verdween reden, zag ik deze recht op ons afkomen. We hielden halt en konden minutenlang zijn jacht - waarbij hij ook ging bidden - volgen. Op een 50m van ons zette hij zich op een weidepaal.



Ik had graag de zon in de rug gehad voor het nemen van foto's. We reden dus naar de parking aan de "Witte Koksmuts", een bekend restaurant maar nu gesloten tot 7 december, vanwaar we een goed zicht hadden op het gebied. We vonden de vogel terug maar toen deze opvloog stelden we vast dat het een andere vogel was. Tot onze grote verbazing en vreugde bleek het een 2de cyclus vrouwtje ruigpootbuizerd te zijn! Een artikel over de leeftijdsbepaling van beide vogels kan je hier lezen.



Onze dag kon niet meer stuk: we konden naar huis om 3 kleine zilverreigers, 1 grote zilverreiger en twee ruigpootbuizerds te loggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten