zaterdag 27 oktober 2012

De Hoëgne

Deze morgen zaten we om 8u00 aan het ontbijt en om 8u45 vertrokken we naar de parkeerplaats dicht bij "Le pont de la Vecquée, dites du Centenaire", verwijzend naar de eeuwenoude rechte weg tussen de vallei van de Amblève en Baraque Michel die op deze plek de Hoëgne kruiste.



Beladen met (bijna) al het fotomateriaal dat we bijhadden wandelden we stroomafwaarts op zoek naar die enige locatie voor een fotoshoot. We vonden er alle vijf meters één: negen uren later - de picknick verorberden we ter plekke - hadden we honderden foto's van zowel het snelstromende water als van de begroeiing (varens, mossen, paddestoelen) op de oevers.

Ik had de voorbije dagen veel gelezen over het fotograferen met een lange sluitertijd en ik wilde dat wel eens proberen. Michel raadde me nog aan een Neutral Density filter te kopen, maar ik besliste dat (nog) niet te doen. Zou landschapfotografie me wel bevallen? Voor het eerst fotografeerde ik op de Tv-stand van mijn Canon 7D. Ik stelde de tijd in op 1 seconde en de ISO op 100. Het Tv-programma bepaalt dan zelf het diafragma waarmee de foto zou gemaakt worden. Mijn allereerste foto lukte!



Ook bij de collega's waren de eerste resultaten schitterend en we fotografeerden verder met lange sluitertijden. Sommige overdreven: 3 minuten was wel van het goede te veel! Zelfs met een Big Stopper! Dit is een filter die 10 stops licht tegenhoudt. Hierdoor kun je overdag met sluitertijden werken, die je normaal gesproken alleen s’nachts of in de schemering kunt realiseren. Ik werkte echter zonder die filter en kwam toch ook tot goede resultaten.





Bovenstaande foto's werden genomen met een zoomlens 18-35mm. In de namiddag verwisselde ik van lens: ik nam mijn 180mm macro-lens mee. Het spreekt vanzelf dat ik dan voor andere onderwerpen koos: rood bekermos, of een ijspegel en een paddestoel ...







Ik probeerde ook nog eens een lange sluitertijd uit op deze macro-lens. Het resultaat was ook schitterend.



's Avonds in 't hotel waren we na het bekijken van de beelden op de laptop - tijdens onze aperitief - allen zeer tevreden van deze schitterende dag. En ik moet er nog bij vertellen dat er die dag geen druppel regen viel, dat zelfs de zon kwam schijnen en dat de temperatuur schommelde tussen de 1 en 4°.

Meerdere foto's zijn ook te bekijken op Flickr!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten