maandag 16 juli 2012

Een rotzomer ...

De zomer is nu bijna een maand oud en tot nu toe was dit een rotzomer! Dagelijks vallen er altijd wel ergens hevige buien en komen straten onder water te staan. Het is te fris voor de tijd van het jaar en wij, natuurfotografen hebben te weinig licht om mooie foto's te maken!

Toch probeerde ik het voorbije weekend er het beste van te maken. Tot tweemaal toe reed ik naar de Uitkerkse Polder waar ik uren bleef staan in een vogelkijkhut. Regelmatig viel de regen naar beneden, maar ik stond daar in het droge en bekeek de natte vogels. Het viel op dat hen dit niet deerde: ze bleven verder fourageren en schudden af en toe eens de druppels van hun veren.



Dichtbij die hut zaten links zowel kievitten als kemphanen op een stuk weide. Toen een van die kemphanen wat dichter kwam kon ik deze portretteren.



Als het weer het toeliet reed ik in de late namiddag rond in de weiden van Oudenburg en Stalhille. Op waarnemingen.be zijn deze beter bekend onder de naam "Weiden Pompje". Opmerkelijk in dit gebied is de aanwezigheid van zeker één koppel bruine kiekendief, wellicht wel twee! Dagelijks jagen zij in die weiden. Ik kon een wijfje vastleggen.



Maar het hoofddoel van mijn aanwezigheid in die weiden was de ransuil die er dagelijks komt jagen om zijn kroost te voorzien van het nodige voedsel.



Op bijna dezelfde plek waar ik deze foto nam, had ik eerder die dag reeds enkele macrofoto's genomen met mijn 180mm-macrolens. Het resultaat zie je hieronder: een atalanta, een strontvlieg en een lantaarntje (vr.).







En tot slot nog een beeld van de "White Wings" tijdens het straattheater dat plaats vond op zaterdagnamiddag in Bredene ... onder een dreigende hemel ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten