vrijdag 1 juni 2012

De haven van Oostende

Het was al lang geleden dat ik even de vissershaven van Oostende bezocht. Ik had dit jaar de visdiefjes nog niet gezien.

En ze waren er hoor. Al krijsend vlogen ze af en aan soms met een visje in hun bek, soms niet. Ik volgde ze geruime tijd, ze visten in het sas telkenmale een boot versasd werd. Om foto's te nemen was het niet klaar genoeg. De bewolking was te hardnekkig.

Dan maar even naar de andere kant gekeken. Daar lag de O 33 Marbi gekapseisd tegen de slipway! Het accident gebeurde op 14 mei toen de Marbi (34.80 m lang en 254 t) op de slipway werd getrokken om er werken aan uit te voeren. Toen de boot bijna boven was, knakte er echter een kabel door. Het vaartuig gleed opnieuw 30 meter achteruit en schoof van de houten blokken waar hij op steunde. Daardoor kapseisde het beneden in het water. De schipper en de machinist waren nog aan boord toen dit gebeurde. Zij konden zichzelf ongedeerd in veiligheid brengen.



Terwijl ik daar stond te fotograferen brak plots brand uit op de Z 596 De Zwerver die afgemeerd lag aan de H. Baelskade. Ik nam een foto van de enorme rookpluim en liep dan naar mijn wagen om wat dichter te rijden.



Toen ik naderde zag ik dat het brandde in het visruim - waarschijnlijk door laswerken - en dat deze onder controle was. De brandweer van Oostende kwam aan toen de brand geblust was ...

In de namiddag ging nog even naar "mijn achtertuin" kijken. Een rietzanger kweelde zijn lied en was zo hard bezig dat ik deze zachtjes kon naderen tot op een paar meter. Het resultaat zie je hieronder.



Wat verder zat het mannetje roodborsttapuit zijn toer af te wachten om voedsel te brengen aan zijn kleintjes ... denk ik ...



Ik liet vlug deze vogeltjes hun ding doen ... ik wilde ze niet langer storen ... beter was even op de uitkijk te staan voor de velduil maar ... deze toonde zich vandaag niet ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten