maandag 12 maart 2012

Terug 2 zeldzame vogels!

Het voorbije weekend waren we terug aan de kust. Vrijdagavond kwamen we aan en ik ging onmiddellijk kijken in de weiden van Stalhille om er de Kleine Trap te zien. De vogel was echter nergens te bespeuren. Dan ging ik naar de vergadering van de NFBO die Ludo Goossens, een geprezen natuurfotograaf uitgenodigd had. We zagen niet minder dan 184 beelden allemaal genomen in zijn tuin! Tijdens zijn presentatie gaf hij ons een aantal tips mee die later zeker nog eens van pas zullen komen.

Op zaterdagmorgen moesten we in La Reserve in Knokke-Heist zijn voor de jaarlijkse vergadering van het VAVP. Ik hielp bij de inschrijvingen en toe de vergadering begon kon ik verdwijnen richting Nederland. Ter hoogte van "De Witte Kokmuts" in Retanchement waren immers ruigpootbuizerds gemeld.

Ik had geluk: er zat er eentje op een paal op een toch wat grote afstand. Toch nam ik deze foto.



Ik keek het gebied nog wat verder af door de verrekijker en plots zag ik een statige zwaan. Ik zag onmiddellijk dat het ofwel een kleine ofwel een wilde zwaan was. Ik nam een foto en kon pas thuis na het uitvergroten van mijn foto vaststellen dat het een Wilde Zwaan was, het geel aan de snavel kwam tot voorbij het neusgat.



Daarna moest ik vlug terug naar het hotel want ik was er uitgenodigd op de lunch. Het was een heerlijke maaltijd in een aangename compagnie. Het interieur van dit nieuwe hotel is werkelijk indrukwekkend!



En na dit lekker festijn reden we vlug naar Bredene om de hond even uit te laten en ons wat op te frissen voor een volgende rendez-vous. We hadden immers al lang afgesproken met Angèle en Hugo om die avond te gaan eten bij Philippe Nuyens, een één-sterkok in Blankenberge. Zijn dagmenu is zeker een aanrader. Hoofdbestanddelen waren deze keer: Sint-Jacobsvruchten met kreeft bij het voorgerecht en griet voor de hoofdschotel.Daarbij gingen 2 witte wijntjes: een 100% sauvignon en daarna een 100% chardonnay. Best lekker ... maar ik dronk water ... ik was Bob!

Op zondagmorgen bezocht ik de weiden van Stalhille. In de weiden "Pompje" zag ik naast wintertaling, slobeend, wulp, grutto ... ook nog 3 bonte strandlopers. Daarna ging ik terug op zoek naar de kleine trap maar vond die niet terug. Ik ontmoette wel andere vogelaars die met hun hoofd schudden. Waarschijnlijk is deze zeldzame vogel gaan vliegen ... zonder dat ik deze gezien heb. Spijtig ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten