maandag 19 maart 2012

De lente komt!

Het voorbije weekend was ronduit schitterend. De nachten waren nog koud maar overdag klom de temperatuur dankzij een stralende zon naar zo'n 14 graden. En voor deze week geeft de weerman of -vrouw (naargelang welke post je kijkt) nu al tot 17 Ć  18°!

Vrijdagavond 16 maart (de dag van onze huwelijksverjaardag!) had Mergus een vergadering belegd waar we zouden kennis maken met Avimap. De spreker - iemand die denkt dat hij alle wijsheid alleen heeft - ging te veel in detail - hij leerde ons zelfs een datum invullen op een formulier - waardoor zijn voorstelling van het invoerprogramma voor broedvogeltellingen al vlug ging vervelen. De voorzitter had voor het tweede gedeelte van de avond een quiz voorzien. Wat dit onderwerp komt doen op een dergelijke vergadering blijft voor mij een raadsel. Feit is dat ik pas na middernacht terug thuis was. Volgende keer stuur ik mijn kat ...

De dag nadien moest ik naar de Algemene Vergadering van de Mede-eigenaars van Zeebos waar ons vakantiehuisje staat. Nog zo'n vervelende samenkomst waar ik echter niet kan wegblijven. Om wat moed op te doen ging ik 's morgens even kijken in de weiden van Ettelgem (deelgemeente van Oudenburg) naar al wat vliegt en vleugels heeft. Ik zag een vogeltje bewegen in het lange gras en na wat zoeken vond ik het. Prachtig gecamoufleerd zat aan de oever van een beekje een bokje. Nu moet je weten dat dit vogeltje broedt in natte, open subarctische gebieden en op de taiga in Noord-Scandinaviƫ en Rusland en door zijn verborgen leven slechts zelden te zien is bij ons! Ik was uitermate blij met deze waarneming.



Met een aantal (Mergus)vrienden ging ik op zondag naar een voetbalmatch kijken. De eerste en waarschijnlijk de laatste maal dit seizoen. Cercle en Club maakten er nog een spannende match van die gewonnen werd door Club met 1 - 2. 's Avonds besloten we nog een dagje langer te blijven. Immers ook maandag zou een mooie dag worden.

Om 8.30u was ik dan ook al in de Uitkerkse Polders. Ik ging op zoek naar een eerste blauwborst maar kon er geen vinden. Graspiepers en veldleeuwerikken genoeg.



Daarnaast nam ik nog mooie foto's van patrijs, kievit, smient, grutto, bergeend, wintertaling, tureluur ... Je kan ze allemaal vinden op Flickr en er zelfs een commentaar achterlaten. Opbouwende kritiek is altijd welkom! En ... morgen begint de lente!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten